Na czym polega dieta odkwaszająca?

Nieco więcej informacji

Dietę odkwaszającą w pierwszej kolejności zalecała chińska medycyna. Z czasem doczekała się potwierdzenia naukowego. Dieta ta przywraca równowagę zasadowo-kwasową w naszym organizmie. Jest to dieta, która jest wskazana jako tak naprawdę profilaktyka dla zdrowia. Pomaga również w leczeniu dolegliwości rozmaitych.

Dieta odkwaszająca jest polecana szczególnie kobietom. Dieta do tego pomaga zachować poziom prawidłowy wapnia w kościach, a jednocześnie przeciwdziała osteoporozie. W diecie tej nie liczymy kalorii, ale jednocześnie na pewno nie przytyjemy.

Dla kogo dieta odkwaszająca?

Kliniczne testy potwierdziły, że ciało w którym przeważają tak naprawdę zasadowe związki jest o wiele zdrowsze niż takie, które ma odczyn kwasowy. Jeśli nasza dieta jest złożona z nabiały, mięsa, słodyczy, tłuszczu zwierzęcego, produktów oczyszczonych, jaj oraz przetworów jesteśmy narażeni na zakwaszanie naszego organizmu. Dieta ta jest zalecana także osobom z artretyzmem oraz z wahaniami nastroju depresyjnego.

A na czym polega sam fenomen diety odkwaszającej?

Aby podtrzymać zasadowy zdrowy odczyn, to musimy spożywać osiemdziesiąt procent żywności o zasadowym charakterze, a jedynie dwadzieścia procent o kwasowym charakterze. A jak ma taki dobry talerz wyglądać? Jest to bardzo proste. Dwadzieścia procent to białko oraz węglowodany. Wystarczy w rzeczywistości niewielka porcja drobiu, ryby czy też owoców morza, a do tego niewielka porcja kaszy gryczanej, ryżu brązowego czy też pęczaku. Resztę talerza możemy wypełnić warzywami.

Większość ludzi uważa, że jedząc kwaśne produkty, także dają odczyn kwasowy. Okazuje się, że limonka oraz cytryna jest chyba najbardziej zasadowym owocem na tej diecie. Możemy pokropić nią warzywa, drób, rybę oraz dodać do wody. Pomaga to pozbyć się nadmiaru kwasów z naszego organizmu. A jakie ciekawe dania możemy przygotowywać będąc na tej diecie? Tak naprawdę najprościej gdy wyszukamy sobie konkretne przepisy. Gdzie takowych szukać? Na pewno w sieci. Po wpisaniu frazy – dieta odkwaszająca przepisy będziemy w szoku ile przepysznych rzeczy możemy przyrządzać i jeść. Naprawdę możemy zaszaleć. Potrawy te są bardzo smaczne. Poza tym, że wszystko jest smaczne, to musimy się liczyć także z tym, że naprawdę się najemy. Jakby tego było naprawdę dieta ta jest bardzo tania. Wiemy doskonale, że niektóre diety są bardzo kosztowne. W tym wypadku nie będziemy mieli takiego problemu. O to akurat możemy być pewni. Zatem zaczynajmy działać. Będzie zaskoczeni pozytywnie efektami.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com

Co musimy wiedzieć o diecie odkwaszającej?

Jakie są zasady tej diety?

Na przywrócenie równowagi prawidłowej kwasowo-zasadowej w naszym organizmie ma wpływ wyrównanie proporcji pomiędzy stężeniem substancji o kwaśnym oraz zasadowym charakterze, zwiększeniu pH obniżonego przy zakwaszaniu. Tenże stan sprawdzić można wykonując stosowne gazometryczne badanie krwi tętniczej.

Okazuje się, że tylko owoce, warzywa oraz alkalizujące się substancje są w stanie przywrócić sytuację prawidłową. W diecie tej powinniśmy ograniczyć substancje o kwaśnym charakterze, a jednocześnie zwiększamy produkty o zasadowym charakterze. Im więcej białka oraz mniej potasu w diecie, tym jednocześnie jest większe zakwaszenie. Im więcej produktów zwierzęcego pochodzenia, tym jest większe zakwaszenie. Badania pokazują, że u osób, które spożywają większą ilość zwierzęcego pochodzenia, tym znacznie większe zakwaszenie. Badania tak naprawdę pokazują, że u osób, które spożywają większą ilość roślinnego białka zamiast białka zwierzęcego, obserwujemy znacznie mniejsze ryzyko złamania kości. Samo wyeliminowanie produktów takich jak fast-food znacznie zmniejsza zakwaszenie. Spożywcze produkty różnią się znacznie zawartością kwasotwórczych pierwiastków oraz także pierwiastków zasadotwórczych. Gdy patrzymy na ładunek potencjalny zasadowy pokarmów jako polecane szczególnie w odkwaszającej diecie wyróżnić należy łodygowe oraz liściaste warzywa, a z kolei w drugiej kolejności owoce warzy, grzyby, warzywa korzeniowe, a następnie świeże owoce, bulwy czy też orzechy. Dla zachowania równowagi kwasowej oraz zasadowej organizmu świetnie jeśli osiemdziesiąt procent diety stanowią zasadotwórcze produkty, a tylko dwadzieścia procent kwasotwórcze produkty. Gdy zapoznamy się ze zbiorem jakim jest dieta odkwaszająca przepisy to będziemy pod wrażeniem (https://www.bee.pl/dieta-odkwaszajaca-organizm-przepisy-vormann-jurgen_p15995.html).

Idealne menu

Menu idealnym dla osoby, która zapobiec chce zakwaszeniu lub też z nim zawalczyć nie jest zbyt skomplikowane. W diecie codziennej powinniśmy szczególnie uwzględnić warzywa liściaste oraz łodygowe jak na przykład natka pietruszki, seler naciowy, cykoria, jarmuż, roszponka, sałata, kapusta oraz rukola. Jednymi z alkalizujących produktów są kiełki. Bez obaw możemy je dodawać do sałatek. Postawmy także na koktajlowe pomidorki, ogórki, paprykę, cukinie, bakłażany czy też warzywa korzeniowe. Zapowiada się ciekawie. Powyższe produkty są naprawdę przepyszne. Dzięki temu stworzymy naprawdę przepyszne dania. Jedząc w ten sposób kompletnie nie będziemy czuć się jak na diecie.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com

Na czym polega dieta odkszwaszająca?

W ostatnim czasie dużo mówi się o tym, jak odżywianie wpływa na nasz organizm. Nie ulega wątpliwości, że to, co jemy w dużej mierze waży na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Wiele słyszy się między innymi o rzekomym zakwaszeniu organizmu spowodowanym właśnie nieprawidłowo skomponowaną dietą. W celu eliminacji jej szkodliwych efektów stosuje się specjalne jadłospisy. Jeśli chodzi o trendy, jakim jest np. dieta odkwaszająca przepisy opierają się zwykle na naturalnych produktach, podlegających jak najmniejszemu przetworzeniu.

Co to jest zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu to przesunięcie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. W naszym ciele cały czas utrzymywana jest dynamiczna równowaga pomiędzy poszczególnymi jonami. W kwestii utrzymania prawidłowego pH najważniejszymi z nich są jony wodorowe (H+) oraz jony wodorowęglanowe (HCO3-). Istotna jest zarówno ich ogólna ilość, stężenie, jak i stosunek w płynach naszego ciała. Jeśli równowaga przesuwa się nadmiernie w stronę jonów wodorowych, mówi się o występującej wtedy kwasicy. W przypadku nadmiaru wodorowęglanów, mamy do czynienia z alkalozą. W myśl panującej obecnie mody dietetycznej, zła dieta, w której występuje dużo wysoko przetworzonych produktów, prowadzi nas do kwasicy, czyli właśnie owego zakwaszenia organizmu.

Jakie są objawy zakwaszenia organizmu?

Do objawów zakwaszenia organizmu zalicza się między innymi ból głowy, złe samopoczucie, znużenie oraz zmęczenie. Mówi się również o dyskomforcie lub zaburzeniach trawienia, a  także dolegliwościach takich jak depresja, nerwowość oraz drażliwość. Patrząc na wymienione objawy szybko można dojść do wniosku, że można do nich przypisać niemal wszystko. Co więcej, dolegliwości te są wysoce niespecyficzne. Towarzyszą nam w przypadku grypy, przeziębienia, czy nawet niewyspania. Już takie spostrzeżenia kierują nas wyraźnie ku pytaniu: czy owe zakwaszenie organizmu faktycznie istnieje?

Zakwaszenie organizmu z naukowego punktu widzenia

Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu człowieka jest niezwykle ważnym zagadnieniem. Dokładnie poznane są mechanizmy, które w naszym ciele regulują stosunki jonów i utrzymują je na odpowiednim poziomie. Procesy regulujące opierają się na wzajemnej współpracy płuc i nerek. To właśnie te dwa organy pełnią kluczową funkcję w utrzymaniu pH płynów ustrojowych. Nie ma natomiast naukowych doniesień mówiących o wpływie diety na pH organizmu. Oczywiście nasza dieta jest niezwykle istotna, jeśli chodzi o utrzymanie zdrowia. Jednak bariera żołądkowa w postaci kwasu solnego oraz liczne enzymy przewodu pokarmowego sprawiają, że pokarm nie może bezpośrednio wpływać na pH krwi. Zanim jakiekolwiek składniki trafią do płynów ustrojowych ciała, ulegają wielu reakcjom (głównie hydrolizy) w żołądku i jelitach. Co więcej, z krwi substancje bardzo szybko dostarczane są do tkanek, gdzie ulegają odpowiedniej dystrybucji.

Jak zatem widać, nie istnieje coś takiego jak zakwaszenie organizmu spowodowane dietą. Przesunięcie równowagi kwasowo-zasadowej może się pojawić, ale wynika z wewnętrznych nieprawidłowości lub ewentualnej nadmiernej podaży leków. Nie ma zatem sensu stosować odkwaszających diet cud. Zamiast tego warto zainteresować się pełnowartościowymi, zbilansowanymi jadłospisami, które kompleksowo zaspokoją potrzeby całego naszego organizmu.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com